Οι επιστήμονες ανέλυσαν αβγά από 17 κοτέτσια σε όλη την Ελλάδα και βρήκαν σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνες συγκεντρώσεις «παντοτινών χημικών» (PFAS), φυτοφαρμάκων και φαρμακευτικών καταλοίπων.
Οι ουσίες αυτές δεν προέρχονται από πρόσθετα στην τροφή, αλλά από το περιβάλλον: Οι κότες τρώνε σκουλήκια, φυτά και χώμα που έχουν μολυνθεί. Η διαδικασία θυμίζει τον τρόπο που η ρύπανση περνά αθόρυβα από τη μητέρα στο έμβρυο, λένε οι επιστήμονες, οι οποίοι ωστόσο είναι καθησυχαστικοί.
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» ο καθηγητής Αναλυτικής Χημείας του ΕΚΠΑ, Νίκος Θωμαΐδης, ο οποίος είναι και ένας εκ των ερευνητών της μελέτης, τονίζει πως η έρευνα έχει στόχο τη θέσπιση πιο αυστηρών ορίων και όχι την προειδοποίηση του κοινού.
Φυτοφάρμακα και αντιβιοτικά στα αβγά
Η έρευνα δεν σταμάτησε στα PFAS. Σε όλα τα αβγά βρέθηκαν το εντομοαπωθητικό DEET και το φυτοφάρμακο dinoterb. Αντιθέτως, τα βαρέα μέταλλα ήταν σε χαμηλά επίπεδα.
Οι ουσίες αυτές συνδέονται με βλάβες στο ανοσοποιητικό, στο ήπαρ, καρκίνο και καθυστερημένη ανάπτυξη στα παιδιά.
Ωστόσο, ο όποιος πιθανός δυνητικός κίνδυνος θα ήταν μάλλον σωρρευτικός, αλλά κι αυτός αμφισβητείται.
Τα αβγά από μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες που υπόκεινται σε ελέγχους, πάντως, είναι πιο ασφαλή, όπως λέει.
«Οι μεγάλες μονάδες κάνουν ελέγχους. Είναι υποχρεωμένοι από τον νόμο να κάνουν έλεγχο και για αυτές τις ουσίες. Ο ΕΦΕΤ επίσης έχει πρόγραμμα παρακολούθησης και ελέγχει αυτά τα προϊόντα», καταλήγει ο καθηγητής.
eleftherostypos.gr





